CS:GO silah skin kumarının oynanmasını sağlayan üçüncü parti yazılımlarını engelleme kararı alan Valve, hem oyunda hem de tüm eSpor sektöründe büyük bir etkiye sebep olacak.

ARKA PLAN

Çoğu kişiye göre Valve’nin dijital dağıtım platformu Steam günümüz oyuncuları için tanrının bir hediyesi olarak görünüyor. Güncel çoklu oyuncu modu, dijital haklar yönetimi, sosyal ağ oluşturma özellikleri ile birlikte sesli sohbet, cloud depolama, diğer birçok topluluk özellikleri sanal bir Valhalla yaratıyor.

Steam’i seven sadece oyuncular değil. Ücretsiz API olan Steamworks sağ olsun Steam’in özellikleri; maç oluşturma, mikrohareket ve oyun içi başarı gibi özellikler ile birleşmiştir. Bu sayede platform CS:GO’dan Dota 2’ye kadar, hem skin kumarı hem de profesyonal maç bahisleri gibi alanlarda herkes için popüler bir konuma ulaşmıştır.

Valve 2013 Ağustos ayında silah skinlerini duyurduğu zaman bahise olanak sağlayan sayfalarda kaçınılmaz bir durum yaşandı. Düşen kutulardan skin kazanan oyuncular, kutuları satın aldıkları anahtarla açarak ya da Steam Marketplace içerisinde satarak veya takas yaparak bir sıçramaya sebep oldular.

Bu durumdan sadece, $500 milyondan fazla hasılat elde eden Valve değil, aynı zamanda şanslı bahisçiler ve bahis sayfası sahipleri (CSGO Lounge, CSGO Diamonds, CSGO Lotto gibi) de kazanç elde ettiler. Steamworks API kullanan sayfalar Steam hesabınıza bağlanarak skinlerinize bahis açarak onları paraya çevirdi. Ve böylelikle “ez skins, ez money, ez life”!

Günden güne Valve ile bahis sayfaları birlikteği gelişti ve 3 yıl boyunca büyük bir zenginlik elde ettiler. 2013 ve 2015 yılları arasında turnuva hediyeleri toplamda $20 ila $60 milyon arasında oynamaya başladı. Turnuva sayıları ikiye katlandı. Oyuncu başı gelir aylık $1,000 arttı.

Dikkatleri çeken şey ise CS:GO izleyici kitlesinin artmasıydı. DreamHack Winter 2013 finalinde eş zamanlı 145,000 izleyici ile yıllık rekor kırıldı. Ve bu yılın MLG Major turnuvasında ise Ohio’da 1.6 milyon izleyiciye ulaşıldı.

Ama tabii ki CS:GO tüm başarısını sadece bahis pazarından sağladı diyemeyiz. Fakat bahis ve kumarın bir etkisi olmadığını söylemek de çok saçma olurdu. Bu altına hücum dönemi CS:GO için omurga misali bir bütüne ve ekonomik refahlık için bir geçim kaynağına dönüştü.

GELİŞME

CS:GO hiçbir zaman halk arasında en iyi itibara ulaşamadı. Göz önüne alınacak olursa; silahlı okul baskınları ve uluslararası terörizm, aynı zamanda gerçeğe yakın silah kullanımı ve bomba yerleştirme, asla satış konusunda halk ve özellikle de ebeveynler için uygun görülmedi. Geçtiğimiz yıllarda bu tartışma biraz soğumuştu, ta ki Bloomberg “Sanal Silahlar Gençleri Tehlikeli Kumarcılara Dönüştürüyor” başlıklı bir makale yayımlayana kadar. Makalede yasal sorumluluk yaşının altındaki oyuncuların sahtekar ve kumarbaz davranışlarından ve bundan kazanç sağlayan bahis sayfaları ve Valve kuruluşundan bahsedilmiştir. Aslında Bloomberg bilinmeyen bir olayı ortaya çıkarmadı, fakat olayı daha geniş bir kitleye sundu.

Avukatlar şimdiden Valve’nin yasal açıdan zayıf olduğunu öne sürüyorlar. Bloomberg makalesinden hemen 2 ay sonra bir CS:GO oyuncusu, Valve’nin “üçüncü parti yazılımları ile Steam üyelikleri sayesinde milyonlarca insan için yasadışı bahsi olanak sağladığını ve desteklediğini” belirterek şirkete dava açtı. Bunun gibi karara bağlanmamış birçok dava bulunmakta. Özellikle de kumarda kaybedilen parayı geri kazanmak isteyen oyuncular davaya başvuruyor. Fakat bu durumun daha başlangıç evresi olduğunu söyleyebiliriz.

ZAMAN ÇİZELGESİ

8 Eylül 2011 – Valve oyun içi takası Steam’e ekledi, oyuncular parasal değer ile eşya takas etmeye başladı.
Ağustos 2013 – Valve CS:GO için silah skinlerini duyurdu.
16 Ocak 2015 – eSpor yazarı Richard Lewis iBuyPower skandalını gün yüzüne çıkardı, yüksek değerli skin kumarı oyunlarını ortaya döktü, Valve IBP oyuncuları dahil 7 kişiye süresiz ban verdi.
12 Mart 2015 – Trevor “TmarTn” Martin ve Thomas “ProSyndicate” Cassell tarafından CSGO Lotto kuruldu.
20 Nisan 2016 – Bloomberg $2.3 milyonluk silahlar üzerine bahis oynandığından bahseden “Sanal Silahlar Gençleri Tehlikeli Kumarcılara Dönüştürüyor” makalesini yayınladı.
13 Haziran 2016 – CS:GO oyuncusu Mohamad “m0E” Assad CSGO Diamonds bahis sayfasını ortaya çıkaracağına dair tehditte bulundu, sayfa oyuncuya sanal kumar hakkında bilgi edinmesini sağladığını kabul etti.
23 Haziran 2016 – Kumar sayesinde yasal sorumluluk yaşının altındakilerden kazanç elde etmesinden dolayı Valve’ye dava açıldı.
27 Haziran 2016 – Popüler bir YouTube kanalı Tmartn/ProSyndicate yayıncılarının CSGO Lotto’nun sahipleri olduğunu açıkladı.
8 Temmuz 2016 – CSGO Lotto yüksek bahislerde depozitoyu kaldırdı, 11 Temmuz tarihine kadar ESL One etkinlikleri boyunca depozitolar kabul edilmedi.
13 Temmuz 2016 – Valve kendi API ve kullanıcı anlaşmalarına uyumsuzluktan dolayı OpenID API kullanan Steam üyelerine bahis piyasasını yasakladı.
13 Temmuz 2016 – CSGO Rumble kapanma kararı aldı.
14 Temmuz 2016 – Twitch hizmet kullanım şartlarına ters düşen hiçbir yayına izin vermeyeceğini bildirdi.
14 Temmuz 2016 – CSGODouble.com sayfası Valve kararına uydu ve depozitoları kaldırdı.
14 Temmuz 2016 – CSGOWild kapanma kararı aldı.

SONUÇ

Gelinen noktaya bakarsak Valve, CS:GO ve topluluklar bu olaylardan dolayı çok zorlanacak gibi görünüyorlar. Ama aynı zamanda bu döküntüler kesinlikle gerekli ve önemli. Valve, sayfaların API ayarlamalarına kısıtlama getirerek kolay canlı bahis üzerinde çok büyük bir etki yaratmış durumda. Özellikle de Amerika’da bahis izlemeyi sevenlerin azalışı yüzünden hem büyük çaplı hem küçük çaplı etkinliklerde izleyici sayısı açısından büyük zarar elde edildi.

Bahis gözünden bakıldığı zaman hizmet anlaşmaları ve yaş doğrulama eksiklikleri yüzünden bu sorunların ortaya çıkması çok muhtemel. Bu yüzden genç, tecrübesiz ve bilgi yoksunu bahisçiler türedi. Eğer bu döküntüler sonucunda daha deneyimli ve uygun bahis sayfaları olacaksa, bırakalım olsun. Valve ile çalışan skin sayfaları da eğer daha deneyimli bir politika izlerlerse bu da pozitif bir değişim olabilir. Fakat her türlü, eğer ortada bir bahis piyasası varsa, sevdiğimiz oyunlar ile birlikte birleşebilmesi için bu ortam kesinlikle güvenilir olmalı.

Kaynak: http://esportsobserver.com/