Medyanın ve büyük oyuncuların da yatırım yapmasıyla eSpor alanı birçok değişikliğe uğrayabilir konuma geldi. Ancak eSpor’un daha da bilinmesi için basitleştirilmekten çok, iyi bir anlatıma ihtiyacı var. Turner Sports’un düzenlediği ELEAGUE’in başındaki Craig Barry “Hepimizin hemfikir olduğu nokta CS:GO en kolay anlaşılabilir oyunlardan biri olmasıydı” sözleriyle eSpor’a olan hakimiyetinizin seçtiğiniz oyunla alakalı söylüyor.
Tabi ki de bir oyunun karmaşık olması izleyici sayısını düşürür. Fakat buna rağmen son zamanların en popüler oyunu League of Legends bile kendini basite indirgemeye kalkışmadı.
Neden hala izleniyor o zaman?
Kesintiyi Engellemek
eSpor’un ilk zamanlarından beri önemli bir sorunu olan kesilme sorunuydu. Zamanında League of Legends turnuvasında Silver Scrapes’in saatlerce çalmasının sebebi teknik arızalardı. Londra’daki Avrupa eSpor Konferansı’nda konuşan Limelight Network’ün Ürün Yönetmeni Steve Miller-Jones’un söylediğine göre, bir yayıncının lag ve benzeri sıkıntılarını izleyici kaybetmeden toparlaması için ortalama dört dakikası var.
eSpor’un televizyonda yer alması ise sabit bir programı olmadığı için mümkün değil.
Madem televizyonda olması zor, izleyiciyi nasıl oyuna dahil edip anlamasını sağlayacağız?
Anlatım
Geleneksel sporlarda da zaman zaman olan anlatım sorunu “dışarıdan gelen” kişilerin adapte olmakta zorluk çekmesi olarak tanımlanabilir. Ofsaytı ezbere biliyor olsanız dahi dışarıdan gelen kişiye bunu anlatmak zaman alacaktır. Ama bu zorluk ofsaytın veya diğer kuralların kaldırılması anlamına gelmemelidir.
Geleneksel sporlar oyunun bütününü değiştirip sistemi bozmaktansa bu zorluğu oyuncular etrafında bir rekabete çevirerek kuralların zamanla oluşturacağı sıkıcılığı azaltmanın çözümünü bulmuşlar diyebiliriz. Derbilerin veya benzer olayların futboldan daha önemli olması gibi.
Benzer durum eSpor’a da uygulanabilir. Sıradan izleyiciler eSpor’daki rekabeti hissetmek için bir oyunu kuralı kuralına bilmek durumunda değiller. Ancak ve ancak bir ligin veya turnuvanın başarısız sunum ve anlatımı eSpor’u zedeleyen şey olabilir.
eSpor bir oyundan daha fazlasıdır. Oyunun derinliği oynayan oyuncuların önüne geçmez. Ve de iyi bir anlatımla daha çok hayranın ilgisini çekmek mümkündür.
eSpor tamamen oyuncularla ilgili bir etkinlik. Televizyon yapımcıları yayın yapacakları kalabalığın büyüklüğünü yeni yeni fark ettikleri bir gerçek. Craig Barry bu konuda şunları söylüyor: “Kuzey Amerika’da güçlü duracağımız bir şeyle başlamayı tercih ettik. Bir topluluk, zaten var olan bir ekosistem ve de sıradan izleyiciler için iyi bir başlangıç.
Negatif Algıyı Silme
Televizyon ve diğer medya yıllar boyunca ‘oyuncu’ ve ‘oyun’ kavramlarını anti-sosyallik ile bağdaştırdı. eSpor yapımcılarının uğraştığı en dertli durum şuan bu. eSpor’u yayın akışına almak ise geçmişten gelen eSpor’a (ve oyuna) olan düşmanlıkla baş edeceği düşünülürse, çok daha zor.
ESPN açıklamasına göre yeni format ve programlama sonucu yeni hayranlara ulaşmak mümkün. Heroes of the Dorm etkinliği sırasında insanların %0.1’inin televizyon izlemesiyle beraber, agresif tweetler de bir öfkenin boyutlarını anlatır cinsten.
eSpor’a karşı bu nefretin dinip dinmeyeceğini zaman gösterecek fakat, kesin olan şu ki, zamanında en etkili medya aracı olan televizyon tarafından kötülenen bu kavramın yine en etkili medya aracı televizyon tarafından itibarı düzeltilebilir.
Zamanında kötü imgeler bırakılan bu alanda eSpor’un anlatımını başarıyla aktarırsanız insanların kafasındaki negatif algıyı silebilirsiniz. Ve eğer eSpor bir duygu katalizörü görevi görecekse de bunu topluluk için çoktan yaptı. Ana yayındaki mekanizmanın buna uyum sağlaması çok da zor olmayacaktır.