Çin Yeni Yılı’na girilecek haftada espor haberleri sessizleşse de sektörde bazı önemli gelişmeler yaşandı.
Alisports 2018-2019 WESG Grand Final’inin Chongqing Olympic Sports Center‘da yapılacağını ve toplam ödül havuzunun 2.5 milyon $ olacağını açıkladı. PUBG Corp. 2019’un ilk yarısında Çin’de gerçekleştireceği espor faaliyetlerini duyurdu. Ayrıca, Çin İnsan Kaynakları ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı espor profesyoneli ve espor işletmecisi olmak üzere iki meslek tanımladı. Ancak sektörün tam olarak anlaşıldığı konusunda endişeler mevcut.
Çin İki Espor Mesleği Tanımladı
25 Ocak’ta Çin İnsan Kaynakları ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (CMHRSS), ülkede “espor profesyoneli” ve “espor işletmecisi” ünvanlarının resmi olarak tanınacağını duyurdu. Bu ikisinin yanı sıra yapay zeka mühendisi, büyük veri mühendisi ve drone pilotu gibi 12 yeni meslek de mevcut.
CMHRSS “espor işletmecisi” için espor turnuvalarını ve sonrasındaki içeriği organize eden kişiler tanımını yaparken “espor profesyoneli” profesyonel espor turnuvalarında yarışan, espor etkinliklerinde yer alan veya profesyonel oyuncularla antreman yapan/hazırlık maçı oynayan kişiler tanımını kullandı.
Dikkat çeken bir nokta CMHRSS’in espor profesyonelinin ana rolleri için kullandığı destek rolü, analizci gibi tanımlardan bir tanesi Çince’de “hesap boostlama” anlamına gelmekte. “Hesap boostlama” para karşılığı başka bir oyuncunun hesabının derecesini yükseltme anlamına gelse de kullanılan Çince terim profesyonel bir oyuncunun bir etkinlikte başka bir oyuncunun hesabında oynama anlamına da gelebiliyor.
Profesyonel esporda hesap boostlamak hem yayıncılar hem de turnuva organizatörleri tarafından katı bir şekilde yasaklanmıştır. 2016’da League of Legends Pro League‘inde hesap boostlama, hile ve hack ile birlikte ağır suç olarak sayılmıştır. Oyun yayıncısı Valve da başkasının yerine oynamanın suç olarak gördüğünü açıklamıştır. 11 Ocak’ta Valve, smurfler (daha zayıf oyunculara karşı ikinci hesap kullanan tecrübeli oyuncular) ve hesap satın alanlar tarafından kullanılan 17 bin hesabı sıfırladı.
Şimdilik CMHRSS’in espor profesyonelinin ana rolleri arasına neden “hesap boostlama” koyduğu tam olarak bilinmiyor. Muhtemelen hükümet ve Çin espor sektörü arasında yaşanan iletişim kopukluğundan veya ifadelerin yanlış anlaşılmasından dolayı bu ifade yer aldı.
Milli espor sektörüne verilen bu destek Çin hükümetinin ilgisini sürdüğünü gösteriyor. Geçtiğimiz yıl Aralık ayında Shanghai hükümeti bir espor atlet kayıt programı başlatmış ve birçok espor projesine imza atmıştı. 2 Ocak’ta Xi’an hükümeti Çin espor şirketleriyle birçok ortaklık anlaşması yapmıştı.
PUBG Corp. Çin’deki Yeni Espor Planlarını Açıkladı
PUBG Corp., 28 Ocak’ta 2019’un ilk yarısında Çin’de gerçekleştireceği espor faaliyetlerini duyurdu. Açıklamaya göre şirket ülkede PUBG Development League (PDL), PCL Preseason, ve PUBG Champions League (PCL) olmak üzere üç profesyonel lig gerçekleştirecek.
PDL Mart ayında başlayıp dört hafta sürecek. PCL Preseason Nisan ayında başlayıp bir hafta sürecek, sonrasında PCL başlayacak ve altı hafta sürecek. Tüm PUBG onaylı takımlar PDL’de yer alacak. PDL’de üst sıralarda yer alan takımlar PUBG China Professional Invitation (PCPI) Season 2’de derecesi en iyi 32’den düşük olan takımlarla birlikte PCL preseason’da yer alabilecek. Son olarak, PCL Preseason’da en iyi 16’da yer alan takımlar PCL’e katılacak ve PCPI Season 2’da en iyi 32’de yer alan takımlarla mücadele edecek.