StarCraft 2, 2010 yılında piyasaya sürülen ve her biri farklı özelliklere sahip üç farklı ırktan birini oynayabildiğimiz gerçek zamanlı bir strateji oyunu. Ancak StarCraft 2’nin oyuncuları bu yaz şu ana kadar hiç görmedikleri bir rakiple karşılaştılar.
Google’ın yapay zeka üstüne özelleşmiş şirketi DeepMind, StarCraft 2 için AlphaStar adında bir yapay zeka projesi üstünde çalışıyor. AlphaStar şu an için sadece oyunun Avrupa sunucuları üzerinde piyasaya sürüldü. Deneme aşamasında ise insan oyunculara karşı anonim bir şekilde çevrimiçi oyunlar oynadı. Yapay zekâ AlphaStar, yaklaşık 90.000 rakibinin %99,8’ini yenerek maça girdiği tüm liglerde en iyi 200 oyuncu arasına yükselmeyi başardı.
DeepMind, AlphaStar’ı geliştirirken her koşul için girilen özel talimatlar yerine büyük veri kümelerindeki kalıpları tanımayı öğrenen yapay sinir sistemi oluşturdu. Böylece yapay zeka rakibine göre oyun tarzı ve strateji geliştirebiliyor. Oyundaki her üç ırk için AlphaStar’ın üç ayrı sürümü oluşturuldu ve her biri bir ırk üzerine uzmanlaştı. Bu üç sürüm laboratuar ortamında hem birbirine hem de diğer yapay zekalara karşı oynayarak aralıksız 44 gün eğitildi.
AlphaStar ilk kez Aralık 2018’de laboratuar ortamına profesyonel oyunculara karşı test edildi. Ancak sonrasında bu maçların adil olmadığına dair eleştiriler geldi. Yapay zekânın çok hızlı hamle yapabilmesi ve haritanın tamamını görebiliyor olması gibi ayrıcalıkları vardı.
Geliştiriciler AlphaStar’ı Avrupa sunucularında denemeye başlamadan önce oyunda eşitliği sağlamak adına yapay zekâ üstünde bazı kısıtlama ve düzenlemeler yaptı. DeepMind’dan Oriol Vinyals düzenlenen basın toplantısında yapılan kısıtlamalar sonrasında AlphaStar’ın birden fazla yerde eşzamanlı eylem yapmasının önüne geçildiğini söyledi. Açıklamalarına yapay zekânın yapabileceği aksiyon sayısının da kısıtlandırılarak insanüstü hızda tıklama özelliğinin elinden alındığını belirterek devam etti.
İlk kez temmuz ayında, oyuncular bir yapay zekâ ile eşleşebileceklerine dair bildirim aldılar. DeepMind denemelerin daha sağlıklı olabilmesi adına oyuncuların yapay zekâyla oynadıklarını bilmemesi için AlphaStar’ın kimliğini gizledi.
AlphaStar için harcanan emekler ilk deneme sürecinde filizlerini verdi ve düşük derecedeki oyuncuların hepsini yenerken yüksek liglerde 90 oyundan 61’ini zaferle sonlandırdı.
StarCraft 2, bir oyuncunun yapabileceği çok sayıda hamleyi içinde barındırması sebebiyle yapay zekâ için de zorlayıcı bir oyundu. DeepMind’dan David Silver düzenlenen basın toplantısında oyuncuların tek seferde yüzlerce birimi kontrol ettiğini ve yapılan her hamle için 1026 olası sonucun bulunduğunu ifade etti. Kanada Memorial University of Newfoundland’da yapay zeka araştırma görevlisi Dave Churchill ise AlphaStar’ın daha önce görülmemiş ve uygulanamamış stratejiler karşısında zayıf kalabileceğini düşündüğünü söylüyor ve ekliyor “AlphaStar gerçekten oldukça etkileyici ve şu ana kadar StarCraft için geliştirilmiş en güçlü yapay zeka. Ancak StarCraft henüz tamamen çözümlenmiş değil, o yüzden de bir dünya şampiyonu seviyesinde oynayabilecek düzeyde gelişmiş olduğunu sanmıyorum.”