CS:GO gibi eSpor oyunları bu kaderden nasıl kaçabilir?

“Skin”leri kaldırmak kullanıcıların hiç sevmeyeceği bir seçenek olur. Diğer oyun geliştiricileri “skin” bahislerinden uzak duruyor, belki de risklerin farkında olduklarından pazara hiç girmiyorlar. Blizzard’ın yeni oyunu Overwatch’ta da, League of Legends gibi popüler eSporlarda olduğu üzere,”skin”ler var ama takas edilebilir değiller. Ancak topluluk pazarı altyapısı ve üçüncü parti siteler üzerinden oyuncuların bahis oynamasına olanak sağlayan takas “bot”larına karşı toleranslı davranması, Valve’ı bu konuda nasıl etkileyecek, şimdilik bilinmiyor.

Video oyun avukatı olan Ryan Morrison’a göre, “skin” bahislerinin bütün sorumluluğu Valve’a ait. Morrison: “Buna nasıl izin veriyorlar, anlamıyorum, şoktayım. Valve 10 kişilik bir indie şirket gibi hareket ediyor.” diyor. Tabi ki bu sözler tamamen “skin” bahislerine ithafen sarfedilmiş sözler. Sürekli gelen denge güncellemeleri, hareketli profesyonel seviye, oyuncu sirkülasyonunun azlığı ve “skin”ler (bahis hariç) CS:GO’yu, Valve nezdinde eSpor dünyasının en büyük FPS’si haline getirdi, bu bir gerçek.

Cotton’a göre bahis sorununun bir çözümü var. Valve web sitelerinde bahis oynanmasına yardımcı olan “botmekanizmalarının işlemesini engelleyecek, dolayısıyla da herhangi bir hükümetin bahisler üzerinde inceleme yapmasına gerek kalmayacak. “Skin” bahislerinin ortadan kalkması da hukuki sorunların kaynağını kurutacak.

Bu çözüm de risksiz değil tabi. “Skin”lerin değeri aşırı düşebilir ve CS:GO patlamasının sonu gelebilir. Pasif olarak olsa da Valve, CS:GO’nun başarısını “skin” bahislerine bağlıyor. Belki de bütün bahis pazarını Valve kendi kontrolüne alacak, bu süreçte bahis sitelerini satın alacak, kendi bahis platformunu kuracak ve gerekli yaş ve kanuni doğrulamaları sağlayabilecek. “Skin” bahisleri Valve’ın sıkı kontrolü altına girerse, “skin”lerin değerleri de, arkasında kaya gibi bir şirket olduğu için düşmez, ve CS:GO çok daha fazla büyüyebilir.

steam market

Ne kadar büyüyebilir? “Skin” bahis piyasası milyarlar ile ölçülüyor. Chris Grove’a göre bahis hacmi ne kadar büyürse gerçeklikten uzaklaşılmaz, bu hala muamma. “Skin” bahislerinin çoğu yaşı tutmayan oyuncular tarafından şişiriliyor, ve  üçüncü parti sitelerin iş verdiği kumarbazlar tarafından etkileniyor, bu sayede de piyasa likiditesini koruyup göz alıcı ödüller sunabiliyor.

Ne olursa olsun 1.5 milyar dolarlık resmi bahis, %10 komisyonla 150 milyon dolar gelir sağlayacaktır. Bu da Valve’ın 2015’de CS:GO’dan kazandığı 131 milyon doları aşıyor. Luke Cotton’un hesaplarına göre resmileştirilmiş “skin” bahisleri ise gelir olarak çok düşük kalacak, yıllık 1.35 milyon dolar civarında bir gelir sağlayacak. Sonrasında da Valve “skinleri” zararına olarak oyunculara geri satıp likidite sağlamak durumunda kalacak. Bu da gelirlerden büyük parçalar koparan bir döngü olacak.

Bu kadar uğraş o paraya değer mi? Cotton’a göre belki değebilir. Mevcut bahis sisteminin ortadan kaldırılması, CS:GO’nun Amerika’daki popülerliğini bitirebilir. Zaten çok sayıda olan yaşı tutmayan oyuncular da uzaklaştırılacağı için sıkıntıların büyük olacağını tahmin etmek kolay. Valve bahis pazarını bünyesine katsa da, kumar lisansı almak için bir sürü kurala ve koşula uymak zorunda kalacak, ve hâlihazırda yürüttüğü “skin” bazlı aktiviteler buna engel olabilecek. UIGEA sonrası online poker gibi, “skin” bahislerinin kaynağından yasallaştırılması için çok geç kalınmış olabilir.